Årets mest aktiva arbetsplats – nytt initiativ för att aktivera Sverige i friskvård.
Epassi, ledande aktör inom betallösningar för personalförmåner, har lanserat tävlingen Årets mest aktiva arbetsplats. Initiativet syftar till att uppmuntra ett ökat nyttjande av friskvårdsbidraget och inspirera arbetsplatser att främja hälsa och välmående.
Enligt Den stora studien om personalförmåner 2024 efterfrågar svenska arbetstagare fler satsningar på hälsa, i synnerhet på fysisk aktivitet. Trots detta framgår det av studien att många arbetsgivare inte lyckas fullt ut med sina satsningar på medarbetarnas fysiska välmående. Även om 79% av arbetsgivarna anser att de erbjuder rätt stöd, instämmer endast hälften av medarbetarna (42%) i att satsningarna faktiskt märks av i praktiken.
Som ett steg i att överbrygga detta glapp lanserar Epassi därför initiativet Årets mest aktiva arbetsplats, för att hjälpa företag möta de anställdas behov och bidra till en hälsosammare företagskultur. Åsa Severgårdh, vd för Epassi Sweden, förklarar:
"Vi vet att intresset för hälsa och träning finns där, men frågan är hur vi bäst möter medarbetarnas behov. Genom Årets mest aktiva arbetsplats vill vi hjälpa arbetsgivare att integrera friskvården i sin företagskultur och göra hälsa till en naturlig del av arbetsdagen. Med detta initiativ hoppas vi kunna göra skillnad och få fler att använda sitt friskvårdsbidrag och förbättra sitt välmående."
Initiativet är en årlig satsning som kommer att vidareutvecklas och växa mer för varje år. Organisationer inom alla branscher kan vara med*, och deltagande arbetsplatser får möjlighet att engagera sina medarbetare genom olika aktiviteter och hälsofrämjande insatser. Två utmärkelser kommer att delas ut:
- Friskvårdsmästaren: Tilldelas den arbetsgivare som har den högsta nyttjandegraden av friskvårdsbidraget.
- Friskvårdsinspiratören: Tilldelas den arbetsgivare som har lyckats öka nyttjandegraden av friskvårdsbidraget mest under årets tre sista månader.
I varje tävlingskategori kommer det att dras en vinnare för privata bolag och en för offentlig sektor, samt en vinnare för mellanstora bolag och en för stora bolag. På detta vis kan arbetsplatser tävla mot andra med liknande förutsättningar.
De vinnande arbetsplatserna i varje kategori kommer att uppmärksammas och hyllas för sina hälsoinsatser och sitt engagemang, där de får möjlighet att dela sin framgångsresa i media. Att vinna en utmärkelse som denna stärker både arbetsgivarvarumärket externt, samt engagemanget internt i personalstyrkan.
"Vi ser en fantastisk potential i detta initiativ. Arbetsplatser som fokuserar på personalens välmående ser inte bara ökad trivsel, utan även förbättrad produktivitet och lägre sjukfrånvaro. Detta är en win-win-situation både för företagen och deras medarbetare," avslutar Åsa Severgårdh.
*För att delta i tävlingen behöver ni vara kunder till Epassi för att vi ska kunna ta del av statistiken kring ert nyttjande av friskvårdsbidraget i vår databas.
Är du kund i Epassi och vill veta mer samt anmäla dig till tävlingen?
Om Epassi
Epassi är Norra Europas ledande tjänst för digitala personalförmåner med 2 miljoner användare I Norden, varav 1 miljon användare i Sverige. Via Epassi får anställda tillgång till marknadens bredaste utbud av aktiviteter att nyttja för sitt friskvårdsbidrag, sin lunch- och cykelförmån. Med mängder av olika hälso- och friskvårdsaktiviteter är visionen att skapa gladare, friskare och produktivare arbetsplatser genom att minimera administration och göra personalförmåner mer tillgängliga. För tredje året i rad har Epassi nyligen utsetts till ett av Europas snabbast växande företag av Financial Times.
Kontakt:
Niloofar Niknam, Marketing Manager Epassi Sweden