Att placera maten i hjärtat av företagskulturen.

Skriven av Admin

I Europa har senaste tidens framgångar för appar så som Yuka avslöjat huruvida konsumenter litar på livsmedelsindustrin. Det faktum att konsumenter vill veta var deras produkter kommer ifrån och att de gärna handlar lokalt sänder ut en klar signal: De vill vara med och bestämma över vad som hamnar på tallriken.

mat lunch företagskultur

Om anställda ställer liknande krav, hur borde då arbetsgivarna reagera?

Organisationer känner i större utsträckning att det är deras plikt att föregå med gott exempel och utbilda sina anställda. De vill erbjuda näringsmässigt balanserad och personligt anpassade måltider som tar den anställdes värde i beräkning. Maten är inte längre ett tillägg till arbetsdagen utan en viktig del av företagskulturen. Låt oss ta en närmre titt.

Inte bara en fluga.

Lunchlådor, glutenfritt, appar för kosthållning eller en flexitariansk kost. Dessa trender är alla med och skapar ett nytt globalt kulinariskt landskap. De är mer än bara en effekt, de symboliserar en ny relation till maten och vilka vi är.

När organisationer vill sätta sina värderingar i linje med sina anställdas, då måste maten sluta behandlas som föga mer än ett logistiskt område och börja ses som en hörnsten i företagskulturen. Men för att fullt ut integrera maten i din arbetsgivarstrategi så behöver du kunna räkna med hjälp från pålitliga partners.

Med Zero Waste-projektet, utvecklat för en berömd modeorganisation, var tanken att utveckla den mest miljövänliga och hälsosamma personalrestaurangen i världen. Men hur? Genom att helt tänka om restaurangupplevelsen för anställda. Inte bara genom att måla upp en ansvarfull fasad, utan även göra förändringar bakom kulisserna. En helt ny påfyllnings- och logistikkedja behövde vara på plats för att möta krav som aldrig tidigare hade varit aktuella för en personalmatsal.

Resultatet: En restaurang vars motstycke världen aldrig tidigare skådat, skött av 75 anställda, arrangerad över två våningar med en areal på över 4800m2, där det dagligen serveras mer än 1600 måltider som alla är tillagade med endast fräscha, lokala, råvaror.

Utöver att tydligt anpassa sig till de förändringar vi ser i samhället så är restaurangtjänster som reflekterar personalens värderingar och förväntningar även – och framför allt – ett ansvar.

Ett ansvar gentemot anställda.

Att ge utan att förvänta sig något tillbaka må vara uppriktigt och osjälviskt, men det är svårt att se hur man kan introducera det i en företagsmiljö. Lojala och hängivna arbetare kommer förvänta sig mer från sina chefer än endast lön och grundläggande villkor. Det gäller framför allt den nya generationen människor som gör entré på arbetsmarknaden. De söker ofta efter mening med sina karriärer, och lider inga samvetskval över att lämna ett företag som de inte är helt bekväma med att arbeta inom. En gallupundersökning från 2019 visar att 21% av  personerna från den här åldersgruppen har bytt jobb under föregående år.

Skapandet av en stark företagskultur ger arbetsgivarna större möjligheter att ge dessa nya generationer något att samlas kring. Fokusera på en särdeles stark faktor för att hålla personalen lojal och föra dem närmare varandra: Maten.

Hålla personalen lojal genom att placera maten i hjärtat av företagskulturen.

70% av personer i tjugoårsåldern är villiga att göra eftergifter om de börjar arbeta på ett företag som delar deras värderingar och kultur. De vill känna sig stolta över sina arbetsgivare och vad de presterar. För att rekrytera och behålla dessa ambitiösa personer behöver företagen göra åtaganden.

Plattformar för företagens samhällsansvar finns i överflöd. De vittnar om företagens vilja att vara mer socialt engagerade och begränsa sin miljöpåverkan.

Om hållbar utveckling är ett ämne som ligger nära de anställdas hjärtan, är det samma sak med näring. En studie gjord av Johnson Controls visar att 59% av dessa anställda vill att deras arbetsgivare anstränger sig mera inom nämnda områden.

En hälsosam och varierad daglig kost är en källa av välmående och motivation för de anställda. Bland de saker som konsumenter tycker är viktigast att ta hänsyn till, är det här en prioritering ifråga om vad de förväntar sig av sin arbetsplats. Bollen ligger därmed på arbetsgivarens planhalva.

Mat är någonting centralt i alla våra liv. Det är upp till företagen att göra det till en central del i sina strategier och ett verktyg för att skapa en positiva, ansvarsfull, upplevelse för arbetstagaren.

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Ta del av intressanta artiklar som kretsar kring hur du som ledare kan boosta dina medarbetares välmående och skapa en attraktiv arbetsplats. 

Ämnen:Lunchförmån

Dela inlägg:

Tidigare inlägg: