Ökat missnöje: mer än hälften inte nöjda med sina personalförmåner.
Synen på de personalförmåner som erbjuds på landets arbetsplatser går kraftigt isär. Många medarbetare är missnöjda med de förmåner som de har medan många arbetsgivare tror att medarbetarna är nöjda. Det visar en ny forskningsstudie som har genomförts av friskvårdsjätten/fintechbolaget Epassi tillsammans med Aalto-universitetet.
Mer än hälften, 61 procent, av medarbetarna i Sverige är inte nöjda med sina personalförmåner, vilket är en försämring med 8 procentenheter jämfört med förra året. Det är också en större andel missnöjda jämfört med övriga länder i studien, exempelvis grannlandet Finland. Samtidigt uppger en ännu större andel av landets arbetsgivare, 66 procent, att de tror att medarbetarna är nöjda med förmånerna.
– Missnöjet beror framför allt på två saker. Dels är det tydligt att arbetsgivarna inte verkar vara medvetna om att missnöjet är så pass stort så att de kan göra någonting åt det, och dels är det faktiskt också så att Sverige har ett sämre utbud av skattereducerade personalförmåner än flera andra länder. I många länder räknas till exempel allt från sjukvårdskostnader till kulturupplevelser in i friskvårdsbidraget, säger Åsa Severgårdh, vd Epassi Sweden.
Studien visar samtidigt att de personalförmåner som medarbetarna allra mest vill ha är flexibla arbetstider, möjlighet att träna på eller i nära anslutning till arbetsplatsen samt möjligheter till flexibla sätt att träna på utanför arbetstid. Arbetsgivarna, å sin sida, ser istället främjandet av en öppen dialog som det allra viktigaste att prioritera för bättre välmående på arbetsplatsen.
– Mitt tips är att satsa på bra verktyg för att minska missnöjet. Digitala verktyg för medarbetarundersökningar eller friskvård underlättar till exempel mycket och gör det lättare att ta hänsyn till behov och önskemål. Digitalisera och skippa kvittona. Många behöver idag göra egna utlägg för friskvård och sedan vänta på återbetalning. Det i kombination med förmånsavdrag på lönen skapar extra missnöje i dessa ekonomiskt tuffa tider. Med ganska enkla hjälpmedel kan mycket av missnöjet förbättras, säger Åsa Severgårdh.
Om forskningsstudien
- Studien är genomförd av Aalto-universitetet på uppdrag av Epassi.
- Sammanlagt har data från över 2000 respondenter samlats in och analyserats.
- Datan har samlats in under åren 2023 och 2024.
- Alla resultat är statistiskt säkerställda.
Om Epassi
Epassi, som grundades 2007 i Helsingfors, är marknadsledande inom personalförmåner i Norden, Italien, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. Den unika och skalbara lösningen driver mobil teknik och betalningslösningar för att öppna upp en värld av möjligheter för hälsa och välbefinnande. Epassi Group är Europas ledande digitala lösning för personalförmåner, med en räckvidd på nästan 16 miljoner användare, över 21 000 arbetsgivare och mer än 78 000 leverantörer.
Epassi är ett banbrytande fintech-företag i Norden och har utsetts av Financial Times som ett av de snabbast växande företagen i Europa 2022, 2023 och 2024.
Epassi – Boosting everyday well-being.
www.epassi.se
Kontakt:
Niloofar Niknam, Marketing Manager Epassi Sweden