Kriterier för ett säkert användande av friskvård.
Så säkerställs kvaliteten i vårt leverantörsnätverk
Som leverantör i Epassis nätverk är du en viktig del av vårt arbete för att främja välmående i hela Sverige. För att upprätthålla en hög kvalitet och säkerställa att friskvårdsbidraget används i enlighet med gällande lagstiftning och villkor, genomför vi regelbundna kontroller av både nya och befintliga leverantörer.
När du anslöt dig till Epassi godkände du våra allmänna villkor. Dessa villkor, tillsammans med inkomstskattelagens riktlinjer, utgör grunden för vårt samarbete. För att kontrollera att villkoren efterlevs applicerar vi en helhetsbedömning baserad på specifika framtagna kriterier. Om vi bedömer att kriterierna 1 eller 2 inte efterlevs, efterfrågar vi kompletterande information för att kunna göra en fullständig bedömning. Vi tillämpar också stickprovskontroller där vi kan komma att begära in underlag såsom utbildningsintyg och verksamhetsförsäkring (vilka också är krav i våra allmänna villkor för att bli en ansluten friskvårdsleverantör).
Kriterier för vår helhetsbedömning
Följande kriterier används för att bedöma om din verksamhet uppfyller våra krav och allmänna villkor. Kraven är en del av ansökningsprocessen om att ansluta till Epassis leverantörsnätverk.
1. Verksamhetens huvudsakliga inriktning
2. Marknadsföring och synlighet av friskvård
3. Företags- och registreringsinformation
4. Transaktioner och försäljningsmönster
Kompletterande underlag vid bedömning
Om din verksamhet inte tydligt klassas som en renodlad friskvårdsleverantör utifrån ovanstående punkter, men ändå erbjuder godkända tjänster, kan du behöva skicka in kompletterande underlag. Detta hjälper oss att göra en korrekt helhetsbedömning och höjer kvaliteten på nätverket.
Kompletteringsunderlag
-
Giltigt diplom/certifikat från en relevant friskvårdsutbildning. Dokumentationen bör specificera antal timmar, praktik samt teoretiskt innehåll. Om detta saknas kan en validering från ett branschförbund krävas.
-
Medlemskap i ett relevant branschförbund (ej krav, dock meriterande).
-
Försäkringsintyg på din verksamhet
-
Länk till hemsida och bokningssida.
-
Uppgifter om bolagets totala omsättning och andelen som kommer från friskvård.
-
En beskrivning av dina friskvårdstjänster.
Leverantörer som befinner sig i en gråzon men som efter komplettering bedöms kunna vara kvar i nätverket, kan få betalsättet öppet belopp inaktiverat. Det innebär att du enbart kan ta emot betalningar för specifika, fördefinierade produkter och tjänster i vårt system.
Rekommenderade branschförbund
Ett medlemskap i ett etablerat branschförbund är en stark kvalitetsstämpel som visar på professionalitet och seriositet. Det stärker din trovärdighet och underlättar vår bedömning. Vi rekommenderar medlemskap i förbund som:
-
Yrkesmassörernas Förbund
-
Kroppsterapeuternas Yrkesförbund
-
Svenska Friskvårdsförbundet
-
SHR – Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation
-
Active Sweden
Särskilda krav för thaimassage
Vi samarbetar med ThaiWISE för att säkerställa kvaliteten hos thaimassagesalonger. För att kunna ansluta sig till Epassi som leverantör av thaimassage krävs en giltig certifiering från ThaiWISE (Nuad Thai Nordic). Denna certifiering garanterar att verksamheten följer branschstandarder och svensk lagstiftning. Observera att ThaiWISE för närvarande inte tar emot nya ansökningar och planerar att öppna upp igen under 2026. Vi söker efter kompletterande partnerskap som kan möjliggöra en kontinuerlig valideringsprocess för thaimassagesalonger och samtidigt behålla samma kvalitet i kontrollförfarandet som ThaiWISE erbjuder.
Särskilda krav för Ljusterapi
Friskvårdsbidraget kan endast användas för godkända former av ljusterapi, såsom rödljusterapi. Leverantörer som erbjuder solarietjänster som en del av sin verksamhet är därför inte berättigade till anslutning.
Åtgärder och transparens
Vårt åtgärdsprogram är långsiktigt och syftar till att bygga ett ännu tryggare och mer kvalitetssäkrat nätverk för alla. Det finns utmaningar i branschen och vi arbetar aktivt tillsammans med våra leverantörer för att kontinuerligt förbättra kvalitet, säkerhet och efterlevnad. För de leverantörer som berörs av våra åtgärder finns möjlighet att lämna in kompletterande information för att få sitt ärende prövat på nytt.
I slutet av 2023 inledde Epassi en omfattande granskning av leverantörsnätverket efter att vi identifierat leverantörer som brutit mot våra villkor och fuskat med friskvårdsbidraget. När frågan sedan lyftes i media under våren 2025 intensifierades arbetet ytterligare, vi ökade takten på kontrollerna och införde ännu striktare åtgärder för kvalitetssäkring och regelefterlevnad.
Översikt över händelseförloppet & vidtagna åtgärder:
Mars, 2025
April, 2025
Maj, 2025
Juni & Juli, 2025
September, 2025
Samarbetspartners för ett säkert användande av friskvård
Vi för positiva dialoger med fler branschförbund för att gemensamt stärka kontroller. Vi samarbetar med ThaiWISE, som arbetar för att kvalitetssäkra thaimassagebranschen i Norden. Genom en giltig certifiering från ThaiWISE för thaimassagesalonger, säkerställer vi att dessa aktörer uppfyller höga krav på professionalitet, etik och regelefterlevnad. Detta partnerskap bidrar till att tjänster via Epassi håller hög kvalitet och följer svensk lagstiftning samt Skatteverkets riktlinjer.
Då ThaiWISE sedan maj 2025 pausat ansökan för nya medlemmar, har Epassi i dagsläget ingen alternativ väg för att kontrollera och återaktivera fler thaimassagesalonger. Vårt arbete med att söka alternativa kompletterande partnerskap till ThaiWISE fortsätter. Vi arbetar nära ThaiWISE med ambitionen att få fler kommuner och regioner runt om i Sverige att stötta ThaiWISE med lokala kontrollanter. Detta är en del av deras kontrollprocess, och den största utmaningen till den temporära ansökningspausen.
Hur arbetar Epassi med rimlighetskontroller?
Rimlighetskontroller är en del av vårt arbete för att identifiera och förebygga oegentligheter, inklusive fusk kopplat till friskvårdsbidrag. Dessa sker genom stickprov och syftar till att säkerställa att transaktioner och rapporteringar är logiska, proportionerliga och överensstämmer med förväntade mönster. Våra kontroller omfattar manuell granskning av avvikelser, dokumentationskrav, samspel med andra system, anställdas feedback, regelbundna uppföljningar.
Varför kan endast certifierade thaimassagesalonger vara anslutna i Epassi?
För att säkerställa en trygg och regelrätt friskvårdsplattform har Epassi beslutat att endast tillåta certifierade thaimassagesalonger i vårt nätverk. Beslutet grundar sig på återkommande fall av missbruk, där friskvårdsbidraget kopplat till denna typ av verksamhet har använts på ett otillåtet sätt. Vår åtgärd baseras på en nära dialog med polisen och på uppmärksammad mediebevakning som belyst problematiken ytterligare. Detta handlar inte om att misstänkliggöra en hel bransch, utan om att agera på tydliga signaler om oegentligheter och att värna förtroendet för vår plattform. Samtidigt är vi fullt medvetna om att många thaimassagesalonger bedriver sin verksamhet på ett seriöst och korrekt sätt. Genom ett samarbete med ThaiWISE och krav på Nuad Thai Nordic-certifiering vill vi möjliggöra för dessa aktörer att fortsatt vara en del av Epassis nätverk.
Hur arbetar Epassi med att granska leverantörer?
Vi har flera strukturerade processer och kontroller för att säkerställa att våra leverantörer följer gällande regler, avtal och etiska standarder. Vi arbetar bland annat med Due Diligence vid onboarding, löpande kontroller (slumpmässiga och regelbundna), konsekvenser vid avvikelser, övervakning och teknisk support, utbildning och samarbete, regelverksträning och samarbete med myndigheter. Som en del i det förstärkta arbetet med att säkerställa korrekt användning av friskvårdsbidraget granskar Epassi anslutna leverantörer efter följande kriterier:Företagets primära inriktning. En leverantör måste ha friskvårdstjänster som en tydlig och central del av sin verksamhet. Om majoriteten av de tjänster som erbjuds på leverantörens webbplats/bokningsplattform är skönhetsbehandlingar (såsom nagelvård, estetiska injektioner, kosmetiska behandlingar eller frisörtjänster) anses friskvård inte vara företagets primära verksamhet, även om vissa friskvårdstjänster finns tillgängliga. Marknadsföring och synlighet av friskvårdstjänster. Friskvårdstjänster måste tydligt visas och aktivt marknadsföras på leverantörens webbplats och bokningsplattform, inte bara som ett undantag. Om friskvårdstjänster endast listas som enstaka erbjudanden utan en tydlig positionering som en friskvårdsleverantör, klassificeras verksamheten som skönhetsfokuserad.SNI-koder och företagsregistrering. Vi granskar SNI-koder, men dessa är endast en del av en bredare bedömning. Om en leverantör nyligen har lagt till en friskvårdsrelaterad SNI-kod men fortfarande i huvudsak marknadsför sig som en skönhetssalong, tyder det på att friskvård inte är kärnverksamheten. Försäljningsmönster och faktiska transaktioner. Leverantörers transaktioner inom Epassi kan granskas för att identifiera onormala försäljningsmönster som tyder på att friskvårdsbidrag används för icke-godkända tjänster. Om ett skönhetsfokuserat företag med ett fåtal friskvårdstjänster främst säljer skönhetsbehandlingar till Epassi-användare, innebär detta att de aktivt bryter mot våra villkor och de skatteregler som finns.
Vilka åtgärder vidtar Epassi mot felaktigt nyttjande av ljusterapi inom solariesalonger?
Vi har identifierat flera fall av fusk där friskvårdsbidrag används för solarium istället för godkända former av ljusterapi och rödljusterapi. Till följd av detta har vi nu börjat stänga ned de leverantörer i nätverket som, utöver ljusterapi och rödljusterapi, även erbjuder solarium. Denna åtgärd vidtas medan vi utreder frågan vidare tillsammans med berörda aktörer för att hitta en lösning som möjliggör fortsatt friskvårdsberättigad ljusterapi, samtidigt som vi säkerställer att bidraget används på ett korrekt sätt.
Vilka faktorer avgör om en leverantör tas bort från nätverket efter en kontroll, eller får funktionen ”öppna belopp” avaktiverad?
Under våra kontroller av befintliga leverantörer gör vi en helhetsbedömning för att säkerställa att verksamheten uppfyller kraven för att ta emot friskvårdsbidrag, i enlighet med inkomstskattelagen och Epassis allmänna villkor.
Följande faktorer vägs in:
- Verksamhetens huvudsakliga inriktning – Friskvård ska vara en tydligt central del av verksamheten.
- Marknadsföring och synlighet – Friskvårdstjänster ska vara väl synliga och aktivt marknadsförda, inte bara nämnas som undantag.
- Registrerade SNI-koder – Används som stöd, men är inte avgörande i sig.
Om verksamheten inte bedöms vara en renodlad friskvårdsleverantör men erbjuder vissa godkända tjänster, kan leverantören få möjlighet att komplettera med exempelvis utbildningsbevis, branschmedlemskap och omsättningsfördelning. I dessa fall begränsar vi betalmöjligheten så att endast produkter med fasta priser kan användas – funktionen för ”öppna belopp” stängs av.
Om leverantören däremot inte uppfyller kraven trots eventuell komplettering, avslutas anslutningen till Epassi. Det kan exempelvis vara leverantörer som uppger fåtal friskvårdstjänster, men ej kan stödja dem med godkänd utbildning eller rimlig friskvårdsomsättning.
Syftet med kontrollen är att säkerställa att friskvårdsbidraget används på rätt sätt och bara för godkända aktiviteter.
Hur hanteras borttagning av leverantörer efter att uppsägningstiden löpt ut?
När vi säger upp avtalet med en leverantör gäller en uppsägningstid på två månader. Under den tiden har leverantören möjlighet att överklaga beslutet utifrån en tydlig kompletteringsprocess.
- Leverantörers kompletteringar hanteras och får återkoppling löpande under uppsägningstiden.
- Om ingen överklagan sker, eller om överklagan inte godkänns (efter att vi granskat eventuella kompletteringar), planeras leverantören för borttagning.
- När uppsägningstiden har passerat, inaktiveras leverantören automatiskt i portalen.
- Detta sker i batcher, det vill säga att flera leverantörer tas bort samtidigt på det förutbestämda datumet.
Syftet är att hantera processen rättvist, strukturerat och effektivt – enligt tydliga tidsramar.
Varför erbjuds leverantörerna möjlighet till komplettering innan de inaktiveras?
- Vi vill kunna erbjuda alla våra kunder ett starkt nätverk av friskvårdsleverantörer med hög kvalitet. Därmed behöver vi ge leverantörer som erbjuder friskvård, samma möjligheter att kunna påvisa sin kompetens och seriositet, innan de avaktiveras.
- Genom att begära in dessa uppgifter från leverantörer som bedriver en verksamhet där friskvård erbjuds, men inte är i centrum, kan vi med större säkerhet kontrollera redlighet och kvalitet på tjänsterna.
- Vi ser att många mindre verksamheter inom behandlingsbranschen samarbetar med kollegor inom skönhetsbranschen och på vissa orter finns enbart den typen av klinik eller mottagning. Dessa vill vi inte exkludera utan orsak, utan istället fortsätta stödja det lokala näringslivet och premiera alla seriösa friskvårdsföretag runtom i Sverige.