7 hälsofördelar med att äta lunchen utomhus.

Skriven av Admin

Blir du glad av tanken att äta utomhus när vädret tillåter? Det blir vi på Epassi. Mat är onekligen en viktig del av våra liv, och när vi kombinerar det med utomhusvistelse så kan upplevelsen bli otroligt belönande.   

Men utöver att det är en trevlig och god stund, har du någonsin funderat över om det också har långsiktiga fördelar? Oavsett om du besöker din favorituteservering eller lagar lunch hemma och avnjuter den på uteplatsen, så kan utomhusätandet i sig vara väldigt givande för dig och din hälsa. Läs vidare och ta reda på varför.   

Lunch utomhus

Har du lunchförmån via Epassi? Kom ihåg att Epassikortet fungerar på alla ställen som säljer mat och tar emot VISA, både på restauranger och i matvarubutiker. Med andra ord – oändligt med möjligheter för utomhuslunch! 

1. Frisk luft. 

Att äta utomhus har många fördelar men den största vinsten är naturligtvis intaget av frisk luft. Istället för att äta i den instängda cirkulerande inomhusluften, kan du njuta av påfyllning av ny och syrerik luft i ditt system. Du kommer snabbt märka av en härlig dos energi. Att vistas inomhus under mycket lång tid kan vara onyttigt för din hälsa. Så passa på att nyttja lunchrasten till en stund utomhus för att hålla välmåendet i form. 

2. Återhämtning. 

Oavsett var du är när du äter din utomhuslunch, så får du ett välbehövligt miljöombyte och många gånger en trevligare utsikt än kontorsutrymmet. Genom att äta på annan plats än där du arbetar så underlättar du dessutom för kropp och sinne att koppla bort från arbetet en stund. Försök gärna hitta en plats där du omgivs av grönska och natur, det mår själen extra bra av. Har du möjlighet så sätt dig gärna med utsikt över vatten, enligt miljöpsykologisk forskning så har det nämligen mycket lugnande effekt på sinnet. 

I det moderna arbetslivet är vi ofta stillasittande och det är inte helt ovanligt att uppleva mental överbelastning. Forskning på Karolinska Institutet visar att individer som vistas i naturmiljöer har större chans till återhämtning, positiva känslor och god prestation – i jämförelse med de som vistas i urbana och instängda miljöer. De som varit utomhus i större utsträckning tycks dessutom vara mindre stressade och har lägre risk för hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck, typ 2-diabetes samt mental ohälsa. 

3. Hjälper matsmältningen.

Utomhuslunchen kan alltså effektivt hjälpa dig att känna dig återhämtad och avslappnad, och just upphämtningen av näring fungerar mycket bättre när du är fri från stress. När din kropp stressar ner kan den nämligen lättare utsöndra saltsyra i magen, vilket i sin tur hjälper dig att bryta ner din mat och ta kål på skadliga bakterier. Detta hjälperdessutom din kropp att absorbera alla goda näringsämnen som kommer med lunchen.  

4. Vitamin D-boost. 

När du tar med din lunch ut och exponeras för solljuset så bjuds du på en härlig dos vitamin D, vilket bland annat är väldigt viktigt för upptagning av kalcium och för att bevara ett starkt skelett. Dessutom hjälper D-vitamin till att hålla nivån av adrenalin, serotonin och dopamin under kontroll, något som minskar risk för depression, låg energi och nedstämdhet. Kom ihåg att det inte går att ersätta det naturliga solljuset med lampor och upplysta rum – se därför till att komma ut för att få din boost av D-vitamin! 

5. Aktiverar kroppen. 

Med fullspäckat schema kan det kännas svårt att hålla vardagen aktiv och hälsosam. Men bara genom att äta din lunch utomhus så har du kommit en bit på vägen. Hur då tänker du? Jo, tack vare att du tar dig från kontorsstolen och ger dig ut på en promenad för lunch (kort som lång) så sätter du igång blodcirkulationen och rörelse i muskler, leder och skelett. En långsam promenad i femton minuter är nog för att det ska påverka insulinnivåerna positivt, men har du möjlighet att gå en halvtimme är det förstås ännu bättre – varje steg räknas.  

Att ”gå av maten” genom en promenad utomhus är alltid fördelaktigt, inte minst för förbränningen. Efter en måltid så stiger nämligen kroppstemperaturen, vilket är positivt ur förbränningssynpunkt eftersom det ökar fettförbränningen. Så samtidigt som du undviker matkoma i samband med en promenad från uteserveringen eller parken i närområdet, så undviker du blodsockertoppar och boostar fettförbränningen! 

6. Social livsstil. 

Att vara i en social utomhusmiljö och möta några nya ansikten kan vara otroligt tillfredsställande i förhållande till att sitta inomhus framför datorn hela dagen. Dessutom är det ett perfekt tillfälle att bestämma lunchträff med någon vän eller kollega – ingen tackar väl nej till en smarrig måltid och trevligt samtal i friska luften? Turas om med att välja uteservering, bjud hem till din uteplats eller ta med varsin lunchlåda och sätt er på en solig bänk i närheten.  

7. Bättre sömn. 

I slutändan kommer utomhuslunchen förbättra din sömnkvalitet. Tillskottet av den friska luften när du äter, i kombination med en avslappnade miljö, hjälper dig till återhämtning och nedvarvning. Får du dessutom lite rörelse på köpet så kommer du känna dig naturligt trött när det är läggdags. Något som avgör hur bra sömn du kommer få är hur mycket och när du vistas i dagsljus, det är nämligen det som ställer in vår kroppsklocka. Enligt Stressforskningsinstitutet så bör du vistas i dagsljus kring lunchtid om du vill kunna somna lättare på kvällen – alltså perfekt att kombinera med utomhuslunch! Om du vill kunna vara vaken längre på kvällen så är det däremot bättre om du får dagsljus senare på eftermiddagen, så se då till att boka in en sen lunch och njut av lugnet på uteserveringen. 

Vid det här laget har du förhoppningsvis förstått att en lunch utomhus har flera fördelar dig och din hälsa. Så om du inte har för vana att äta ute i friska luften så bör du definitivt överväga att förändra dina rutiner.  

Ut och njut – trevlig lunch! 

Ämnen:Kost

Dela inlägg:

Tidigare inlägg: