Studie visar: Personalförmåner kan vara nyckeln till att attrahera och behålla talanger.

Skriven av Admin

 

förmåner nyckel attrahera personal

Är du en av dem som tror att personalförmåner bara är en “nice-to-have" om någon skulle fråga vilka förmåner er organisation erbjuder? Då är det dags att tänka om. Resultaten från Den stora studien om personalförmåner 2024 visar nämligen att personalförmåner har förmågan att attrahera nya talanger, behålla befintliga medarbetare, förbättra ert employer brand OCH öka medarbetarengagemanget. Läs vidare för att ta del av statistiken.  

 Ladda ned hela studien här.

Personalförmåner kan avgöra valet av arbetsplats. 

Förmåner är avgörande för att locka nya talanger till en organisation. Enligt Den stora studien om personalförmåner 2024 uppger 66,5 procent av Sveriges arbetsgivare att ett omfattande förmånspaket är grundläggande för att attrahera nya medarbetare. Detta bekräftas av arbetstagarna själva, där mer än hälften (55%) anser att förmåner är viktiga vid valet av ett nytt jobb. Färre än en av tio arbetstagare anser att personalförmåner inte är viktiga, vilket tydligt visar den höga prioriteten som förmåner har. 

För många arbetssökande kan förmånspaketet vara en avgörande faktor när de överväger en ny arbetsplats. Faktum är att 31,6 procent av Sveriges arbetstagare kanske skulle tacka nej till ett jobberbjudande om förmånspaketet inte ansågs vara tillfredsställande. Detta visar hur viktigt det är för arbetsgivare att erbjuda konkurrenskraftiga förmåner för att inte tappa potentiella talanger. 

  

Fyra av fem skulle byta jobb för bättre personalförmåner.  

Förmåner är inte bara viktiga för att attrahera nya medarbetare; de spelar också en central roll i att behålla befintlig personal. Mer än fyra av fem anställda säger att de kan komma att byta jobb om förmånspaketet inte är konkurrenskraftigt, förutsatt att alla andra aspekter av deras arbete förblir oförändrade. Betydelsen av konkurrenskraftiga personalförmåner har dessutom ökat från föregående år, med en ökning på 3 procentenheter i antalet som kan tänka sig att byta jobb för bättre förmåner 2024 jämfört med 2023. 

Detta innebär att arbetsgivare som inte investerar i attraktiva förmåner riskerar att förlora sina mest värdefulla medarbetare till konkurrenter som erbjuder bättre förmåner. Att behålla talanger är avgörande för en organisations framgång och kontinuitet, och förmåner är en viktig del av denna strategi. 

   

Rätt förmåner kan vara nyckeln till ökat medarbetarengagemang. 

Att investera i medarbetarnas välmående kan ha en djupgående effekt på deras engagemang på arbetsplatsen. Nästan hälften (39,3%) av arbetstagarna i studien uppger att de är mer benägna att engagera sig i arbetet om de känner att deras arbetsgivare är investerad i deras välmående. Denna trend är väl känd bland arbetsgivarna, där ungefär två tredjedelar (65,9%) förväntar sig en positiv inverkan på medarbetarnas engagemang till följd av organisationens satsningar på välmående. Detta visar att satsningar på välmående inte bara förbättrar anställdas livskvalitet utan också gynnar arbetsgivaren genom ökat engagemang och produktivitet. 

Antalet arbetsgivare som tror att investeringar i medarbetarnas välmående lönar sig för organisationen i stort har ökat med 9,6 procentenheter från förra året. En trend som visar den växande medvetenheten bland arbetsgivare om vikten av att stödja medarbetarnas fysiska och mentala hälsa. 

 

Personalförmånernas inverkan på arbetsgivarvarumärket. 

Enligt studien har personalförmåner en betydande inverkan på anställdas upplevelse, både när det gäller deras tillfredsställelse på jobbet och deras syn på arbetsgivarens varumärke. 55% anger att förmånspaketet påverkar deras uppfattning om arbetsgivaren i hög grad, och 52,7% säger att deras tillfredsställelse på jobbet drivs av förmånspaketet. 

Intressant nog skulle en av fem arbetstagare till och med vara villig att offra en del av sin lön för att få bättre och mer omfattande personalförmåner. Detta understryker hur viktig en väl utformad förmånsstrategi är för att upprätthålla en hög nivå av tillfredsställelse och för att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke. 

  

Slutsats.  

Genom att erbjuda konkurrenskraftiga och väl utformade förmånsprogram kan arbetsgivare bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke, minska personalomsättningen och skapa en mer engagerad och produktiv arbetsstyrka. Investeringar i medarbetarnas välmående visar sig vara särskilt effektiva, då det bidrar till ökat engagemang och bättre arbetsmiljöer. 

 

 

Intresseanmälan!

Vill du veta mer om Epassis förmåner och hur vi på Epassi kan stötta dig i ditt arbete med att skapa en attraktiv arbetsplats? Fyll i vår intresseanmälan så berättar vi mer!

Dela inlägg:

Tidigare inlägg: