Så lyckas ni med återhämtning på arbetsplatsen.

Skriven av Admin

Återhämtning

Lina Ejlertsson, forskare vid Lunds Universitet, har tillsammans med sitt forskarteam undersökt faktorer som möjliggör återhämtning på arbetsplatsen. Vi träffade Lina i höstas, där hon under ett av våra webbinarier berättade mer om de viktigaste faktorerna för återhämtning och gav några tips kring hur du som arbetsgivare kan lyckas implementera detta på er arbetsplats.  

– Vi ville vända på den traditionella synen på arbete som något negativt. När det kommer till arbetslivs-studier så mäter man oftast antal sjukskrivningar, stressnivåer och skador. Vi ville istället undersöka vad det är som får medarbetare att må bra på arbetet och vad som får dem att gå till jobbet med en känsla av glädje. Kan vi identifiera de värdefulla faktorerna så kan vi då också stärka dem ytterligare, säger Lina.  

 

Återhämtning viktigt för välmåendet. 

För att belysa vad som var viktigast för medarbetarnas välmående på arbetsplatsen gjorde Lina och hennes team en studie på positiva arbetsfaktorer. Den faktor som visade sig vara mest grundläggande för välmående personal var just återhämtning. När man tänker på återhämtning är kanske de timmar vi spenderar på arbetsplatsen inte det första man kommer att tänka på. Men arbetsplatsen kan faktiskt vara en fenomenal plats för återhämtning menar Lina. 

– Återhämtning under arbetsdagen är något som är mycket enkelt att få till, så länge ni ser över de mest grundläggande faktorerna som kan bidra till en ökad återhämtning på arbetsplatsen, säger Lina. 

  

De viktigaste faktorerna för återhämtning under arbetsdagen: 

  1. Variation i arbetet. Vila är nödvändigtvis inte alltid den mest effektiva vägen till återhämtning, utan det kan vara minst lika effektivt att byta arbetsuppgift en stund för att ge hjärnan chans att samla ny energi. Tänk även på att variera mellan att sitta och att stå vid skrivbordet. Eller varför inte byta miljö helt och sätta dig i ett annat rum? 
     
  1. Gemenskap. Relationer på arbetsplatsen är en grundläggande del av vår trivsel och påverkar såväl upplevd stress som energinivåer. Om ni kan skratta ihop och lära känna varandra lite utöver den professionella rollen ger det även stor effekt på känslan av upplevd återhämtning på arbetsplatsen. 
     
  1. Arbetsbelastning. Att arbetet ska kännas hanterbart är A och O i ett hälsosamt arbetsklimat. Medarbetarna behöver känna att de har kontroll över, och själva kan påverka, sin arbetssituation för att kunna må bra i arbetet och inte känna att det tar mer energi än det ger.  
     
  1. Reflektion viktigast av allt för återhämtning. Den fjärde faktorn för återhämtning, och den viktigaste av dem alla enligt Lina, handlar om att ta sig tid till reflektion. Har du haft en krävande arbetsuppgift eller ett jobbigt möte – sätt dig då och reflektera över situationen för att kunna lägga det bakom dig innan du hastar vidare till nästa åtagande. Reflektion kan ske spontant eller planeras in i kalendern och det kan genomföras individuellt eller i grupp. Exakt hur det ska ske är upp till vad som fungerar bäst för just er. Det viktigaste är att det blir av i någon form för att möjliggöra bästa möjliga återhämtning under arbetsdagen.  

   

Skapa rätt förutsättningar för återhämtning. 

Som arbetsgivare är det viktigt att säkerställa att dina medarbetare mår bra. Fyra viktiga faktorer att se över för att möjliggöra återhämtning är som ovan nämnt: variation, gemenskap, arbetsbelastning och reflektion.  

– Som arbetsgivare handlar det om att skapa rätt förutsättningar för såväl återhämtning som reflektion under arbetsdagen, menar Lina.  

Hur lyckas du med det då? Här är Linas bästa tips på hur du på ett naturligt sätt kan skapa sunda förutsättningar för dina medarbetare: 

  • Var tydlig med att det är okej att återhämta sig en stund. Finns det ett vilorum som du kan rekommendera medarbetarna att låna vid behov? Eller har ni ett annat lugnt utrymme där man kan ta sig en välbehövlig paus och ladda batterierna?
  • Lev som du lär. Som arbetsgivare är det viktigt att själv visa att du tar dig tid till en micropaus och att du sitter ner och äter lunch trots att det är mycket att göra. Samtala med dina medarbetare kring vikten av detta och föregå med gott exempel.
  • Samla medarbetarna veckovis eller en kort stund varje dag för att tillsammans ta en paus, genomföra en övning eller gemensamt reflektera över veckan. Med en inplanerad tid helt ägnad åt detta viktiga ämne så finns det ingen risk att det glöms bort eller prioriteras ned.
  • Säkerställ ett bra avslut på veckan och en chans att koppla bort jobbtankar inför helgen genom att skicka ut ett sammanfattande vecko-mail varje fredag till medarbetarna. Lyft vad som hänt under veckan och vad som gått extra bra. Skicka med några tips på återhämtning inför helgen eller inspirera till att prova någon rolig aktivitet. På så vis får alla ett fint avslut på veckan som uppmuntrar till reflektion och återhämtning.  

Genom att studera positiva arbetsfaktorer kan vi alltså hitta många nycklar för att optimera arbetsplatsen och maximera medarbetarnas välmående. Ta vara på alla dessa nyttiga tips och låt er inspireras till att se över er arbetsplats förutsättningar för återhämtning. Vänta inte tills insikterna hunnit svalna – börja redan imorgon! 

 

Prenumerera på vårt inspirationsbrev!

Ta del av intressanta artiklar som kretsar kring hur du som ledare kan boosta dina medarbetares välmående och skapa en attraktiv arbetsplats. 

Ämnen:FriskvårdÅterhämtning

Dela inlägg:

Tidigare inlägg: