
Vanliga frågor och svar om kvittoredovisning.
Observera att kvittoregistrering inte ingår i Epassis standardtjänst, utan gäller endast för vissa arbetsgivare. Det enklaste sättet att använda ditt friskvårdsbidrag är att betala direkt via Epassi hos en av våra anslutna leverantörer. Då slipper du både utlägg och kvittoredovisning och kan använda bidraget ända fram till nyårsafton.
Kvittoregistrering vid friskvårdsköp
Observera att kvittoregistrering inte ingår i Epassis standardtjänst, utan gäller endast för vissa arbetsgivare. Om din arbetsgivare har aktiverat denna funktion kan du registrera kvitton för friskvårdsköp hos leverantörer som inte är anslutna till Epassi.
Hur registrerar jag mitt kvitto?
För att registrera ditt kvitto loggar du in på ditt Epassikonto via en dator. Kvittoregistrering kan inte göras i Epassiappen. När du är inloggad klickar du på knappen "Registrera ditt kvitto" som finns i menyraden till vänster. Högst upp på sidan ser du en knapp för att påbörja registreringen. Klicka där och följ instruktionerna noggrant. Observera att kvittoregistrering inte är möjlig för köp som har gjorts hos anslutna leverantörer.
Ska alla kvitton vara digitala?
Ja, alla kvitton ska vara digitala. Digitala kvitton är både mer miljövänliga och gör hanteringen enklare. Om du har fått ett fysiskt kvitto kan du fotografera det och skicka in bilden digitalt. Kvittot registreras då och laddas upp som en digital kopia på epassi.se.
Vad händer med papperskvitton?
Kvittoregistreringen är nu helt digital, vilket innebär att du inte längre skickar in fysiska papperskvitton. Om du har ett papperskvitto som behöver registreras, tar du istället en bild av kvittot och laddar upp den digitala kopian på epassi.se.
När är sista datum att registrera kvitton?
Sista dagen för att registrera kvitton är den 14 november. Därefter har du fram till den 27 november på dig att komplettera redan registrerade kvitton. Det enklaste sättet att använda ditt friskvårdsbidrag är att betala direkt via Epassi appen och vända dig till någon av Epassis anslutna leverantörer. Då slipper du både att betala i förskott och att registrera kvitton – dessutom kan du använda ditt bidrag ända fram till nyårsafton.
Vad behöver finnas på mitt kvitto?
Ditt kvitto behöver innehålla följande information: ditt namn (det går bra att skriva dit det med penna), vilken tjänst du har köpt, datum för köpet, belopp, moms (om leverantören är momspliktig), leverantörens namn samt leverantörens organisationsnummer.
Kan jag registrera ett kvitto från en ansluten leverantör?
Nej, du kan inte registrera ett kvitto från en ansluten leverantör. Vi tar endast emot kvitton från leverantörer som inte är anslutna till oss.
Kan jag registrera ett kvitto från föregående friskvårdsår?
Ja, du kan registrera ett kvitto från föregående friskvårdsår om köpdatumet är mellan 1 november och 31 december. Observera dock att det är innevarande års friskvårdsbidrag som används, även om kvittot gäller ett köp från förra året.
Finns det en maxgräns kvittot får vara på?
Ja, om friskvårdsaktiviteten är en behandling måste den vara av enklare slag och får inte kosta mer än 1000 kronor per tillfälle. Utöver det finns ingen fast maxgräns. Du får ersättning för det belopp du registrerar, så länge det ryms inom ditt friskvårdsbidrag och det inte finns någon annan begränsning i din arbetsgivares policy.
Hur kompletterar jag min kvittoredovisning?
Komplettera registrering med ytterligare bilagor och ladda upp underlagen. Glöm inte att välja "Skicka in komplettering " när du laddat upp dina kompletta handlingar.
Kan jag ladda upp ett kvitto från ett köp för en app?
Ja, du kan ladda upp ett kvitto från ett köp för en app, men endast om köpet är gjort via App Store eller Google Play. Vi kan tyvärr inte ta emot kvitton från andra digitala inköpsställen eller hantera köp i annan valuta än svenska kronor. Kvittot måste innehålla följande information: namn på app-leverantören som står för tjänsten, leverantörens företagsuppgifter inklusive organisationsnummer, belopp i svenska kronor samt moms, köpdatum eller köpt period, och ditt namn. Om kvittot saknar ett svenskt organisationsnummer ber vi dig ange 000000-0000 vid registreringen.
Kan jag ladda upp ett kvitto för en banhyra där andra är med och spelar?
Nej, du kan inte få ersättning för hela beloppet om andra har deltagit i aktiviteten. Friskvårdsbidraget är personligt och gäller endast för din andel av kostnaden. Om du till exempel har betalat 400 kronor för en padelbana och ni var fyra som spelade, kan du bara begära ersättning för din del, det vill säga 100 kronor.
Kan jag ladda upp ett kvitto för ett köp som gjordes innan jag fick tillgång till Epassi?
Nej, du kan inte ladda upp ett kvitto för ett köp som gjordes innan du fick tillgång till Epassi. Köpet måste ha gjorts under den tid du hade en aktiv anställning hos ett företag som använder Epassi som leverantör för friskvårdsbidrag.
Räcker det att ladda upp en faktura?
Nej, det räcker inte att enbart ladda upp en faktura. Du måste också kunna visa att fakturan är betald. Om du laddar upp en faktura behöver du därför även bifoga en betalningsbekräftelse, till exempel ett utdrag från banken eller en bekräftelse på en Swishbetalning. Underlaget måste tydligt visa när betalningen gjordes och till vem.
Kan jag ladda upp ett kvitto från ett förmedlingsföretag likt Let's Deal?
Ja, du kan ladda upp ett kvitto från ett förmedlingsföretag som Let's Deal, men endast om köpet gäller en leverantör som inte är ansluten till Epassi. Om leverantören är ansluten till Epassi måste köpet göras direkt via Epassi, även om kvittot har ett annat organisationsnummer.
Kan jag ladda upp ett utlandskvitto?
Ja, du kan ladda upp ett utländskt kvitto, men endast om du har blivit debiterad i svenska kronor (SEK) och kvittot är skrivet på svenska eller engelska. Kvittot registreras som vanligt i verktyget ”Registrera ditt kvitto”. När du fyller i registreringen anger du tio nollor (000000-0000) i fältet för organisationsnummer. I övrigt gäller samma krav som för ett svenskt kvitto.
Kan jag registrera flera kvitton samtidigt? Kommer de att räknas som ett ärende?
Ja, du kan registrera flera kvitton samtidigt. För att de ska räknas som ett och samma ärende behöver dock alla kvitton komma från samma leverantör och ha samma organisationsnummer.
Kan jag använda mitt friskvårdsbidrag hos en thaimassagesalong som inte är ansluten till Epassi?
Ja, men endast om salongen är certifierad av ThaiWISE. Vi godkänner endast kvitton från thaimassagesalonger med denna certifiering. Detta är för att säkerställa att bidraget går till seriösa och trygga verksamheter, då branschen tyvärr har problem med oseriös och illegal verksamhet. Tack för att du hjälper till att främja en säker och hälsosam friskvård!
Gällande tillfällig inaktivering av Thaimassagesalonger
Varför kan jag inte använda friskvårdsbidraget på thaimassagesalonger?
Vi genomför just nu en intern utredning för att säkerställa att endast seriösa aktörer ingår i vårt nätverk. Under denna period har vi tillfälligt inaktiverat möjligheten att använda friskvårdsbidraget på thaimassagesalonger via Epassi. Beslutet grundar sig på tydliga indikationer om fusk och olovlig verksamhet kopplad till friskvårdsbidraget, varför vi nu arbetar för en trygg och hållbar lösning för alla.
Var kan jag använda mitt friskvårdsbidrag istället?
Du kan fortsatt använda ditt bidrag hos alla våra godkända och anslutna friskvårdsleverantörer. Samtliga hittar du genom sökfunktionen i appen Epassi eller via epassi.se
Vad händer om jag redan har köpt en tjänst på en thaimassagesalong men ännu inte skickat in kvittot?
Kvitton från thaimassagesalonger som är daterade före den 6 mars kan skickas in senast den 31 mars. Kvitton med ett senare datum kommer inte att godkännas.
Vad gör jag om jag har en bokad behandling på en thaimassagesalong?
Om du har en bokad behandling på en thaimassagesalong efter den 6 mars har du tre alternativ: du kan avboka tiden, omboka till en annan friskvårdsleverantör som är ansluten till Epassi, eller välja att betala behandlingen privat utan att använda ditt friskvårdsbidrag.
När kommer jag kunna använda friskvårdsbidraget på thaimassagesalonger igen?
Vi förstår att den tillfälliga deaktiveringen väcker frågor. Just nu fokuserar vi på den interna utredningen för att identifiera eventuella åtgärder och möjligheter framåt. Vi återkommer med mer information så snart vi har en mer detaljerad uppfattning.
Datum att ha koll på
När kommer min utbetalning?
Utbetalningen för ditt redovisade kvitto sker direkt från Epassi och inte via lön hos din arbetsgivare. Betalningen genomförs alltid månaden efter att kvittot blivit godkänt av Epassi, kring den 25:e. Observera att det kan ta ca tre arbetsdagar efter den 25:e innan pengarna syns på ditt konto.
När är sista dagen att registrera ett kvitto?
Sista dagen för att registrera ett kvitto är den 14 november. Efter det har du fram till den 27 november på dig att komplettera redan registrerade kvitton. Det enklaste sättet att använda ditt friskvårdsbidrag är att vända dig till en av Epassis anslutna leverantörer. Då slipper du både att betala i förskott och att registrera kvitton, och du kan använda ditt friskvårdsbidrag ända fram till nyårsafton. Besök epassi.se för att hitta alla anslutna leverantörer.
När är sista dagen att komplettera ett nekat kvitto?
Sista dag för kompletteringar av redan registrerade kvitton är den 27 november.

Hittade du inte svaret på din fråga?
Då kan du ringa oss på telefonnummer 08-555 172 20 eller fylla i supportformuläret nedan.