Framtidens generationer ställer allt högre krav på personalförmåner.
Skriven av Admin
I en tid när arbetsmarknaden genomgår snabba förändringar och tekniken integreras alltmer i våra dagliga liv, har kraven och förväntningarna på arbetsgivare också förändrats. Den stora studien om personalförmåner 2024 fördjupar sig i just personalförmåner, och utforskar vad arbetsgivare och arbetstagare i Sverige egentligen tycker om personalförmåner. Resultaten från studien belyser en tydlig trend: yngre generationer kräver mer från sina arbetsgivare när det gäller personalförmåner.
Personalförmåner centralt för att attrahera och behålla personal – framförallt yngre talanger.
Enligt studien anser över hälften av Sveriges arbetstagare att personalförmåner är viktiga vid valet av ett nytt jobb – hela 55% ser detta som en avgörande faktor i jobbsökandet. Och tittar vi på de yngre generationerna ser vi att de värderar förmånerna ännu högre än snittet. Generation Z, i synnerhet, visar ett särskilt starkt intresse; nästan sju av tio upplever att förmåner är en viktig eller mycket viktig faktor när de överväger ett nytt jobb. Detta kan jämföras med endast fem av tio arbetstagare från de äldre generationerna.
Förmåner handlar inte bara om att attrahera nya talanger; de är också ett viktigt verktyg för att behålla medarbetare. Åtta av tio anställda säger att de kan komma att byta jobb, förutsatt att alla andra aspekter som omfattar deras arbete, såsom deras arbetsuppgifter, förblir oförändrade. Även här ser vi att de yngre generationerna värderar förmåner särskilt högt. Nästan nio av tio anställda från Generation Z och Millennials skulle överväga att byta jobb för att få bättre förmåner.
Yngre medarbetare håller arbetsgivarna ansvariga för deras work-life balance i högre grad.
Studien avslöjar också en intressant dynamik mellan arbetsgivarnas och arbetstagarnas uppfattningar om ansvar. Arbetsgivare i Sverige tenderar att känna ett större ansvar än vad medarbetarna förväntar sig. Två tredjedelar av arbetsgivarna (67%) menar att balansen mellan arbete och privatliv är deras ansvar, men endast 41% av de anställda håller med. De yngre generationerna tenderar dock att hålla sina arbetsgivare mer ansvariga; nästan hälften (48,8%) av de yngre arbetstagarna anser att arbetsgivaren är primärt ansvarig för deras work-life balance. Detta kan jämföras med de äldre generationerna där endast en tredjedel (34,5%) håller arbetsgivaren som primärt ansvarig. Återigen ser vi alltså hur de yngre generationerna tenderar att kräva mer från sin arbetsgivare.
Vikten av en centraliserad digital förmånsplattform.
En av de mest framträdande trenderna som lyfts fram i studien är användningen av förmånsappar – särskilt bland Generation Z. Denna generation är föga förvånande de mest frekventa användarna av förmånsappar. 61,2% av Gen Z-användare genomför transaktioner direkt i appen, medan endast 53% av Millennials och 45,5% av de äldre generationerna gör detsamma.
För Gen Z-anställda är det också särskilt viktigt att ha tillgång till alla sina förmåner på samma plattform. För dem är en smidig och centraliserad digital förmånsplattform mycket viktigare än för de äldre generationerna. Den yngre generationen är uppvuxen med teknik på ett helt annat sätt och är således vana vid, och kräver, enkla digitala lösningar. Deras krav på en smidig användarupplevelse kan ge oss en insikt i de äldre generationernas framtida behov då tekniken blir en alltmer självklar del av vår vardag och tankesätt.
Slutsats – så blir ni en attraktiv arbetsgivare för framtida generationer.
Den stora studien om personalförmåner 2024 visar tydligt att de yngre generationerna har högre förväntningar på sina arbetsgivare när det gäller personalförmåner, och att de föredrar digitala lösningar som är enkla att använda. För att förbli konkurrenskraftiga måste arbetsgivare förstå och anpassa sig till de nya kraven och förväntningarna från de yngre generationerna. Detta innebär att erbjuda personalförmåner som inte bara är attraktiva utan också lättillgängliga och integrerade i en digital plattform. Genom att anpassa sig till dessa förändringar kan arbetsgivare inte bara förbättra medarbetarupplevelsen utan också stärka sitt varumärke som en attraktiv arbetsgivare för framtida generationer.
Intresseanmälan!
Vill du veta mer om Epassis förmåner och hur vi på Epassi kan stötta dig i ditt arbete med att skapa en attraktiv arbetsplats? Fyll i vår intresseanmälan så berättar vi mer!