Funderar du på att skaffa ett gymkort?

Skriven av Admin

En starkare och friskare kropp ger mer ork, bättre hållning, motverkar stress, ger bättre sömn och mycket mer. Det finns gott om anledningar till att skaffa gymkort. Förutom alla fantastiska hälsoeffekter är gymmet även en plats där du kan få tid för dig själv och din personliga utveckling samt en möjlighet att tänja på gränserna för vad du tror att du klarar av.

Här är din nybörjarguide till gymmet, med alla de tips, råd och viktiga saker att tänka på som gör det lättare och roligare för dig att börja träna.

 

Personlig träning 2

Hitta din motivation.

Det första man bör göra när man planerar att skaffa gymkort och nya hälsosamma vanor är att fråga sig själv: varför gör jag det här? Med alla inlägg på sociala medier som visar vältränade människor som tycks bo på gymmet är det lätt att börja jämföra sig och känna otillräcklighet, tvång och ångest. Men träning handlar om hälsa, glädje och att utmana sig själv och utvecklas. Börja med att glömma alla andra människor och fundera över vad du vill uppnå med att börja träna? Bli piggare? Få större muskler? Förbättra din hälsa? Skapa en målbild av vad du vill uppnå. Tänk på hur du vill må och vad du vill ha för kropp 2-3 månader i framtiden, och sedan ännu längre fram. Med ett tydligt mål är det lättare att komma igång och att känna motivation. Du ska träna för din skull, för ditt välmående.

Smyg igång.

När man väl bestämmer sig för att skaffa ett gymkort är det lätt att känna sig vilsen och otrygg bland alla maskiner, hantlar och vältränade människor, och man vill helst bara gömma sig i ett hörn. Du behöver inte kasta dig in i allt på en gång. Börja med att lära känna miljön och människorna. Smyg igång med lite enkel konditionsträning, till exempel ett pass på en roddmaskin, crosstrainer eller en motionscykel. Ta det lite lugnt, insup lokalen och utrustningen, bli hemmastadd i din takt. Ingen förväntar sig att du ska gå från noll till hundra på en gång.

När du sedan börjar med mer avancerad träning är det bra att inledningsvis öva på övningen. Om en instruktör visar dig några bra övningar att börja med, ägna gärna några träningspass till att få in tekniken och hållningen utan att använda tunga vikter. När övningen sitter kan du börja belasta och träna med mer trygghet och bättre effekt.

Nybörjarmisstag att undvika.

De flesta av oss som aldrig har tränat på allvar eller inte råkar ha en utbildning inom hälsa och idrott, vet väldigt lite om vad som är rätt och fel när man börjar hantera vikter och använda maskiner. Det bästa är att prata med personalen på gymmet och få hjälp men det finns några klassiska nybörjarmisstag att undvika genom att tänka till innan:

  • Träna för ofta. Det är lätt att känna sig rejält taggad när man väl börjar. Man går till gymmet varje dag och kör med alla vikter och maskiner man kommer åt. Men kroppen behöver återhämta sig efter passen. Muskler, ledband och annan vävnad behöver få tid för att bygga upp sig igen efter ansträngningen. Minst 48 timmar behöver kroppen på sig innan den är redo för mer träning. Träna lagom, så undviker du skador och att köra så slut på dig själv att du tappar sugen.
  • Träna för sällan. Att trilla in på gymmet varannan vecka är heller inte så lyckat. Ska det bli några resultat behöver kroppen utsättas för påfrestning regelbundet. Att gå två gånger i veckan är en bra start tills du lär känna din kropp bättre och hittar rutiner som passar just dig. 
  • Vara för otålig. När du börjar träna kommer du snabbt att få se resultat, men de här nybörjarresultaten är tyvärr bara en tillfällig effekt. Snart går kroppen in i ett mer normalt läge och det tar längre tid innan resultaten syns. Här är det lätt att tappa sugen och känna att det inte händer någonting men träning är ett livsprojekt, ingen quick-fix. Kom ihåg din målbild. 
  • Börja med konstiga matvanor. En del som börjar träna börjar proppa i sig massor med onyttigheter eftersom kroppen behöver energi, medan andra får för sig att det går fortare att gå ned i vikt om man äter mindre. Visst behöver kroppen lite mer energi när man tränar men betydligt mindre än vad de flesta tror. 
  • Prata mer än träna. Visst är gymmet en social plats där man kan utbyta tips och erfarenheter men du är främst där för din kropps skull. Lämna snackandet till pauserna eller till efter träningen och fokusera på övningarna. Använd gärna en timer för att få rutinerna att sitta.

Var inte rädd för vikterna.

Det kanske vanligaste nybörjarmisstaget är att man bara använder maskinerna. Det är lätt att tänka att det inte går att göra fel i en maskin och att fria vikter bara är till för proffsen. Faktum är att träning med fria vikter är mycket mer mångsidigt och effektivt. Maskinerna är faktiskt överkursen, när man vill satsa på särskilda muskler. Bästa sättet att komma igång och att få en bra grund är att styrketräna med vikter. Du använder fler muskler, tränar balans och koordination, får bättre hållning och stärker dessutom självförtroendet. Känns det osäkert att komma igång? Ta hjälp av en personlig tränare som visar grunderna och hur du får ut det mesta ur dina övningar.

Styrketräna.

När vi ändå är inne på vikter – träna musklerna. Många får för sig att konditionsträning är för oss vanliga dödliga som vill få bättre kondis och hålla vikten och att lyfta vikter är för de riktigt ambitiösa som vill se ut som Arnold Schwarzenegger. Glöm det! Lyfta tungt är toppenträning för alla. Det gör dig starkare – både fysiskt och psykiskt, ökar förbränningen, stärker benstommen, förebygger skador, boostar orken, ger bättre sömn och starkare immunförsvar. Vikterna är din bästa vän på gymmet.

Anlita en PT.

Det förmodligen bästa sättet att komma igång på ett tryggt sätt är att använda friskvårdsbidraget för anlita en personlig tränare. Då får du en grundlig genomgång av ett proffs som tar fram de bästa övningarna för just din kropp och dina mål. När du sedan känner dig hemma och bekväm kan du fortsätta att träna själv.

Saker att tänka på när du tränar.

  • Värm upp. När du är varm och mjuk i kroppen minskar risken för skador. Kör 10-15 minuter rodd, cykling eller någon annan träning som gör dig lite svettig. Ju fler kroppsdelar som används i uppvärmningen desto fortare blir du varm.
  • Hitta din atletiska hållning. Det är i den du hittar din styrka och minskar skaderisken. Stå med fötterna i linje med axlarna, ha knäna lätt böjda och placera din vikt över hela foten. Dra bak axlarna så att skulderbladen går ihop. Dra även in hakan så att nacken sträcks.
  • Träning ska kännas. Är du inte trött är du inte klar med övningarna än.
  • Använd inte för lätta vikter. Att köra 20 repetitioner med lätta vikter ger inte samma effekt som att köra 10 med tunga. Det är belastningen som du blir vältränad av.
  • De flesta av oss har stillasittande jobb och behöver träna på vår rörlighet. Avsluta gärna gympasset med en kvarts stretching eller dynamisk rörlighetsträning.

Hoppas att du nu känner dig lite säkrare och att steget minskat för att du ska skaffa dig det där gymkortet. Se om du hittar ett gym nära dig.

Ämnen:Friskvård

Dela inlägg:

Tidigare inlägg: