Få personalförmåner är så uppskattade – och så underutnyttjade – som lunchförmånen. Enligt Den stora studien om personalförmåner 2025 använder 91% av de som har lunchförmån den regelbundet. Samtidigt är det bara en minoritet av Sveriges arbetstagare som faktiskt har tillgång till den. Det betyder en enorm potential: 78% av de som inte har lunchförmån säger att de skulle använda den – redan innan de ens provat den! Det här är en tydlig möjlighet för HR och arbetsgivare att snabbt stärka medarbetarengagemang och välmående.
Ta del av fler insikter i den fullständiga rapporten.
Lunchförmånen ökar i popularitet.
Lunchförmånen växer snabbt i betydelse för både personal och arbetsgivare. År 2025 uppger hela 65% av de anställda att lunchförmånen är deras viktigaste förmån – en markant ökning från 48% året före. Det är tydligt att förväntningarna från medarbetarna ökar. För HR innebär detta att erbjuda lunchförmån inte bara är en vänlig gest – det blir ett strategiskt verktyg för att stärka arbetsgivarvarumärket och attrahera talanger.
Att 4 av 5 av de utan lunchförmån säger att de skulle använda förmånen om den erbjöds är ett tydligt signalvärde för arbetsgivare. Det är en outnyttjad tillgång – och en chans att göra verklig skillnad för trivsel och engagemang. Att addera lunchförmånen som en del av er förmånsportfölj visar att ni lyssnar på medarbetarna – och agerar på det.
Kort sagt: Lunchförmånen är redan en favorit bland dem som har den – men alltför få har tillgång. Med Epassis smidiga lösning blir det enkelt att erbjuda en uppskattad förmån som höjer både välmående och arbetsgivarattraktion. Att erbjuda en lunchförmån via Epassi är dessutom kostnadseffektivt – cirka 10 % billigare än motsvarande ersättning i lön, och subventionen är ofta varken semester- eller pensionsgrundande. Det är en liten investering med stor potential – dags att göra lunch till en personalvinst!
Ta del av intressanta artiklar som kretsar kring hur du som ledare kan boosta dina medarbetares välmående och skapa en attraktiv arbetsplats.