Har du några frågor om Epassis lunchkort för dig som kortanvändare? Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får in.
Du aktiverar enklast ditt kort via vår app Epassikortet. Den finns tillgänglig både för iOS och Android - håll utkik efter ikonen nedan. Du kan även aktivera ditt kort genom att logga in på ditt konto på epassi.se.
Om du har fått ett nytt kort då ditt tidigare korts giltighetstid har gått ut, så behöver du inte aktivera kortet. Du behöver dock använda dig av chip och PIN vid din första transaktion för att verifiera att du är behörig att använda kortet. PIN-koden är samma som på ditt tidigare kort, och kan enkelt bytas i appen Epassikortet.
Om du har en väntad laddning på ditt kort så kommer denna in dagen efter du har aktiverat ditt kort.
Ta kontakt med din HR alternativt vår kundtjänst (support@epassi.se) så ska vi se vad som har hänt med din laddning.
Om du använder förmånsportalen Benify ska du kontakta dem.
Du beställer laddning via vår app eller ditt webbkonto. Gå till fliken ”Laddningar” och välj antingen att acceptera/neka månad för månad eller lägga in en prenumeration på laddningar. Tänk på att göra din beställning i tid – vilken som är sista beställningsdag i varje månad för just ditt företag står i texten ovanför din laddningskalender.
Använder du dig av förmånsportalen Benify, loggar du in via dem för att beställa laddning.
Du kan sätta en transaktionsgräns för ditt kort i vår app Epassikortet.
Gå in på "Inställningar" (figuren i det övre högra hörnet), välj "Daglig transaktionsgräns" och fyll i det värde du vill ha.
Du kan kontrollera ditt saldo på förstasidan via ditt webbkonto eller genom att ladda ner vår app Epassikortet i AppStore eller Google Play. För att kontrollera ditt saldo i appen måste du ha Mobilt BankID.
Gå till ”Mitt kort” och ”Hantera kort” där finns ett alternativ ”Beställ kort”, välj anledning så kommer det beställas ett nytt kort och skickas ut till dig. En eventuell ersättningskortsavgift kan kommas att dras direkt ifrån ditt saldo.
Du kan även kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig att beställa ett nytt kort.
Logga in på appen Epassikortet och gå till ”Inställningar”, här kan du blockera kort – utan att beställa ett ersättningskort.
OBS: Tänk på att när du har spärrat ditt kort går det inte längre att använda.
Nej, de pengar som finns kvar på ditt kort flyttas över till ett nytt kort i samband med aktiveringen av det nya kortet.
Det kan du göra genom att logga in i webbportalen eller genom appen Epassikortet.
I webbportalen:
Gå till ”Mitt kort” och välj "Beställ kort”, välj anledning så kommer det beställas och skickas ett nytt kort till dig.
I mobilappen:
Gå till "Inställningar" och välj "Beställ ersättningskort".
Detta kommer att blockera ditt befintliga kort samtidigt som ett nytt kort beställs.
En eventuell ersättningskortsavgift kan kommas att dras direkt ifrån ditt saldo.
Självklart! Appen heter Epassikortet och är tillgänglig för både iOS och Android. Håll utkik efter ikonen nedan.
Vi gör uppdateringar i appen löpande, i vissa fall kan du behöva uppdatera appen för att kunna komma åt den.
I enlighet med EU:s regler kring elektroniska betalningar har vi implementerat en stark autentisering med hjälp av Mobilt BankID. Läs mer om 3D Secure och hur det påverkar dig som kortanvändare här.
Du kan ändra din PIN-kod genom att gå till ”Mitt kort” och välja ”Ändra PIN-kod” när du har loggat in på webbportalen. I mobilappen kan du ändra PIN under inställningar.
För att ändra PIN behöver du verifiera dig med mobilt BankID. Skulle du inte ha BankID så behöver du beställa ett nytt kort.
Nej, det går inte.
Du kan göra kontaktlösa (blippa) betalningar på summor på upp till 200 kr, men när summan av värdet på upprepade betalningar uppgår till 1500 kr så kommer det, nästa gång du vill göra ett köp, krävas att du anger din PIN-kod.
När du angett PIN-koden kan du återigen blippa dina betalningar tills summan av köpen uppgår till 1500 kr.
Contactless ryms under samma säkerhetsregler som ett betalkort med chip. Regelverket täcker obehörig användning samt att beloppen som obehöriga kan komma åt är låga.
Det finns t.o.m. de experter som säger att contactless dessutom är säkrare på grund av de låga beloppsvärdena upp till 200 kr, d.v.s. inte lika attraktiva att skimma samt att contactless i mindre utsträckning glöms kvar i terminalerna.
Nej, det är en branschstandard vilket gör att terminalerna efterfrågar PIN-kod vid köp över 200 kronor.
Där contactless funktionaliteten inte stöds av terminalerna använder du kortet med chip som vanligt.
Contactless börjar installeras i flertalet restauranger och mataffärer, men det är svårt att säga exakt var dessa finns.
Du kan inte göra ett köp om du inte har tillräckligt med pengar på kortet. Däremot så läggs köp som reserverade belopp, dessa kan dras ifrån kortet någon dag senare, vilket kan resultera i att ditt kort hamnar på minus om du inte har tillräckligt med pengar när köpet väl dras.
Vårt kort fungerar endast på online terminaler, då flygplan använder sig av terminaler som är offline så fungerar det inte där.
Vårt kort kan användas överallt där man tar emot VISA-kort och har en onlineuppkopplad terminal. En serviceavgift kan tillkomma vid köp utanför EU.
Vårt kort är endast till för att handla mat, och fungerar därmed endast på de ställen vars kortterminaler är inställda på mat.
Skulle kortterminalen vara inställd på något annat än matrelaterat kommer inte köpet att genomföras. Detta innebär till exempel att vårt kort inte fungerar på IKEA, då samtliga av deras terminaler är inställda som möbelvaruhus, även i deras restauranger.
Du hittar bäst guidning om Google Pay på Googles supportsida: https://support.google.com/pay/?hl=sv#topic=7625138https://support.apple.com/sv-se/HT201469
Där är du säker på att informationen alltid är uppdaterad.
Du hittar bäst guidning om Apple Pay på Apples supportsida: https://support.apple.com/sv-se/HT201469
Där är du säker på att informationen alltid är uppdaterad.
När du har loggat in på ditt konto i portalen - Klicka på ditt namn i högra hörnet och välj "Mina inställningar", uppdatera till rätt mailadress. Glöm inte att spara.
För att kontrollera ditt saldo, följa dina transaktioner och ta del av information kopplat till din förmån.
Pengar som finns kvar på kontot kan användas under obegränsad tid.
Du kan inte göra ett köp om du inte har tillräckligt med pengar på kortet. Däremot så läggs köp som reserverade belopp, dessa kan dras ifrån kortet någon dag senare, vilket kan resultera i att ditt kort hamnar på minus om du inte har tillräckligt med pengar när köpet väl dras.
För oss på Epassi är det viktigt att dina personuppgifter är skyddade och hanteras med varsamhet, därför jobbar vi aktivt och regelbundet med att säkerställa att så är fallet. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till obehörig tredje part.
Nej, pengarna kan inte föras över på ett annat kort, du kan däremot använda kortet till dess att pengarna tar slut.
Om du har bytt arbetsgivare och fortfarande använder dig av samma kort vänligen kontakta vår kundtjänst så kan de undersöka saken.
Om du inte har kvar ditt gamla kort, ligger laddningar och väntar på det gamla kortet, vi behöver då beställa ett nytt kort till dig, kontakta kundtjänst för att få hjälp med detta.
Kortet är personligt och beloppet som finns på kortet kan användas trots att du har slutat hos din arbetsgivare. Däremot kommer kortet inte bli laddat med mer pengar.
Kortet levereras inom fem arbetsdagar till din folkbokföringsadress.
3D Secure är en säkerhetslösning för onlineköp. Det innebär att du som kortanvändare behöver verifiera sig med ytterligare ett sätt (utöver dina kortuppgifter) för att fullfölja din betalning, exempelvis med BankID.
Då kan du ringa oss på telefonnummer 08-555 172 20 eller mejla support@epassi.se.
Friskvård & Måltid
FAQ anställd & arbetsgivare
FAQ leverantör
Integritetspolicy Friskvård & Måltid
Lunchkort
FAQ anställd
FAQ arbetsgivare
Integritetspolicy Lunchkort