Har du några frågor om Epassis lunchkort för dig som kortanvändare? Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får in.
Du behöver helt enkelt göra ett köp med chip & PIN.
Om du inväntar det nya kortet kommer saldot automatiskt att föras över till det nya kortet som är kopplat till ditt konto.
PIN-koden kan tyvärr inte ändras. Du kan enkelt komma åt "Visa din PIN-kod" i appen Epassikortet eller genom inloggat läge på lunch.epassi.se.
Till det nya Epassikortet använder vi ett annat sorts chip som inte är programbart dvs man får en slumpmässig PIN kod, vilket är anledningen till att man inte längre kan ändra sin PIN kod.
Logga in i appen Epassikortet för att se din nya PIN-kod. Klicka på ”Mitt konto” högst upp i högra hörnet och sedan på ”Visa PIN-kod”. Du kan även se din PIN-kod i inloggat läge på lunch.epassi.se.
Epassikorten är aktiverade när de levereras hem till dig. Du behöver identifiera dig med BankID och logga in i vår app ”Epassikortet” eller via hemsidan lunch.epassi.se där du har tillgång till din nya Pin-kod. Sedan ska ett köp genomföras med chippet och din nya PIN-kod.
Ta kontakt med din HR alternativt vår kundtjänst (lunchkort@epassi.se) så ska vi se vad som har hänt med din laddning.
Om du använder förmånsportalen Benify ska du kontakta dem.
Du beställer laddning via vår app eller ditt webbkonto. Gå till fliken ”Laddningar” och välj antingen att acceptera/neka månad för månad eller lägga in en prenumeration på laddningar. Tänk på att göra din beställning i tid – vilken som är sista beställningsdag i varje månad för just ditt företag står i texten ovanför din laddningskalender.
Använder du dig av förmånsportalen Benify, loggar du in via dem för att beställa laddning.
Du kan sätta en transaktionsgräns för ditt kort i vår app Epassikortet.
Gå in på "Inställningar" (figuren i det övre högra hörnet), välj "Daglig transaktionsgräns" och fyll i det värde du vill ha.
Du kan enkelt se ditt saldo vid inloggad läge på appen ”Epassikortet” eller hemsidan lunch.epassi.se där informationen visas på första sidan vid inloggad läge.
Ja vi har ett maxbelopp på 15.000 kr.
Om du har innestående laddningar läggs dessa som ”väntandes” på en lista kopplat till ditt konto och laddas på när saldot minskar. Notera att endast hela laddningar kan komma in på kortet och får inte överstiga 15.000kr.
Kortet är personligt och beloppet som finns på kortet kan användas upp till 12 månader efter att du har avslutat din anställning hos din arbetsgivare. Däremot kommer kortet inte bli laddas med mer pengar.
När 12 månader har gått så spärras kortet automatiskt och eventuellt kvarvarande saldo förfaller. Notera att saldot inte heller kan flyttas från ditt Epassikort till ett bankkonto.
Kortet fungerar överallt så länge som restaurangen accepterar VISA-kort och har registrerat sin verksamhet och betalterminal som en “restaurang” eller “matrelaterad tjänst”. Kortet är även öppet för köp på matvarubutiker som t ex ICA, Coop, Willys m.fl.
För information, skulle kortterminalen vara inställd på något annat än matrelaterat kommer inte köpet att genomföras. Detta innebär till exempel att vårt kort inte fungerar på IKEA, då samtliga av deras terminaler är inställda som möbelvaruhus, även i deras restauranger.
Epassikortet fungerar på alla matställen som tar emot VISA kort. Observera att en avgift tillkommer på 2,95 % på köpbeloppet när du genomför ett transaktioner utomlands.
Se till att du använder dig av chippet och din nya PIN-kod när du genomför ditt första köp.
Om du har använt contactless funktionen och köpet nekas ber vi dig att lägga in chippet och klicka in PIN-koden för att återaktivera contactless funktionen.
Om detta fortfarande inte skulle fungera, ring gärna in till vår support på tel: 08 555 172 20 eller mejla oss på: lunchkort@epassi.se så undersöker vi saken vidare.
De flesta matbutiker online godkänner vårat kort.
Notera: ICA Online accepterar inte längre köp med förbetalda kort. Detta innebär dessvärre att du inte kan genomföra köp hos ICA Online med ditt Epassikort.
3D Secure är en säkerhetslösning för betalningar på internet som har tagits fram av kortnätverken Visa och Mastercard. Rent praktiskt innebär 3D Secure att användaren, utöver sina kortuppgifter, även måste verifiera sig med ytterligare ett sätt för att fullfölja sin betalning, exempelvis med BankID.
Ibland tar det för långt tid mellan godkännande av BankID så den tappar kontakten och verifieringen kan inte längre genomföras. Prova gärna att själv öppna upp ditt BankID och försök återigen. Är det återkommande problem så ber vi er kontakta oss så kan vi undersöka saken vidare.
Logga in på appen Epassikortet och gå till ”Inställningar”, här kan du blockera kort – utan att beställa ett ersättningskort.
Saldot flyttas per automatik till det nya kortet när du beställer ett nytt kort.
Det kan du göra genom att logga in i webbportalen eller genom appen Epassikortet.
I webbportalen:
Gå till ”Mitt kort” och välj "Beställ kort”, välj anledning så kommer det beställas och skickas ett nytt kort till dig.
I mobilappen:
Gå till "Inställningar" och välj "Beställ ersättningskort".
Detta kommer att blockera ditt befintliga kort samtidigt som ett nytt kort beställs.
En eventuell ersättningskortsavgift kan kommas att dras direkt ifrån ditt saldo.
Appen heter Epassikortet och är tillgänglig för både iOS och Android. Håll utkik efter ikonen nedan.
Ladda ner appen i App Store & Google Play.
Du laddar enkelt ner appen i App Store & Google Play.
Se gärna till att du har korrekt app ”Epassikortet”. Det vanligaste är att man råkat ladda ner ”Epassi” som är en app vi har för vår friskvårdstjänst. Kvarstår problemet med inloggning ber vi dig kontakta vår support lunchkort@epassi.se gärna med en skärmdump på ditt felmeddelande så undersöker vi saken närmre.
Vi siktar på att få i gång mobila betalningar någon gång efter sommaren. Detta beror på tekniska begränsningar med Apple Pay och Google Pay, där vårt nya kort behöver lanseras på marknaden på nytt innan det kan bli certifierat.
Mer information när tjänsten är tillgänglig kommer du finna på vår app "Epassikortet" eller via inloggad läge på lunch.epassi.se
Du hittar bäst guidning om Apple Pay på Apples supportsida: https://support.apple.com/sv-se/HT201469
Där är du säker på att informationen alltid är uppdaterad.
Du hittar bäst guidning om Google Pay på Googles supportsida: https://support.google.com/pay/?hl=sv#topic=7625138https://support.apple.com/sv-se/HT201469
Där är du säker på att informationen alltid är uppdaterad.
I enlighet med EU:s regler kring elektroniska betalningar har vi implementerat en stark autentisering med hjälp av Mobilt BankID. Läs mer om 3D Secure och hur det påverkar dig som kortanvändare här.
Du kan göra kontaktlösa (blippa) betalningar på summor på upp till 200 kr, men när summan av värdet på upprepade betalningar uppgår till 1500 kr så kommer det, nästa gång du vill göra ett köp, krävas att du anger din PIN-kod.
När du angett PIN-koden kan du återigen blippa dina betalningar tills summan av köpen uppgår till 1500 kr.
Nej, det är en branschstandard vilket gör att terminalerna efterfrågar PIN-kod vid köp över 200 kronor.
Du kan inte göra ett köp om du inte har tillräckligt med pengar på kortet. Däremot så läggs köp som reserverade belopp, dessa kan dras ifrån kortet någon dag senare, vilket kan resultera i att ditt kort hamnar på minus om du inte har tillräckligt med pengar när köpet väl dras.
ICA Online accepterar inte längre köp med förbetalda kort. Detta innebär dessvärre att du inte kan genomföra köp hos ICA Online med ditt Epassikort.
Detta händer när man har genomfört ca 5-6 kontaktlösa köp. Blir betalningen nekad när du blippar kortet vänligen använd Chip + PIN vid nästa köptillfälle så ska det sedan gå att använda kontaktlösa köp som vanligt igen.
När du har loggat in på ditt konto i portalen - Klicka på ditt namn i högra hörnet och välj "Mina inställningar", uppdatera till rätt mailadress. Glöm inte att spara.
För att kontrollera ditt saldo, följa dina transaktioner och ta del av information kopplat till din förmån.
Du kan inte göra ett köp om du inte har tillräckligt med pengar på kortet. Däremot så läggs köp som reserverade belopp, dessa kan dras ifrån kortet någon dag senare, vilket kan resultera i att ditt kort hamnar på minus om du inte har tillräckligt med pengar när köpet väl dras.
För oss på Epassi är det viktigt att dina personuppgifter är skyddade och hanteras med varsamhet, därför jobbar vi aktivt och regelbundet med att säkerställa att så är fallet. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till obehörig tredje part.
3D Secure är en säkerhetslösning för onlineköp. Det innebär att du som kortanvändare behöver verifiera sig med ytterligare ett sätt (utöver dina kortuppgifter) för att fullfölja din betalning, exempelvis med BankID.
Kontakta gärna vår support om du är i behov av uppdatering av adress på lunchkort@epassi.se eller ring 08 555 172 20 så hjälper vi gärna till med detta.
Då kan du ringa oss på telefonnummer 08-555 172 20 eller mejla lunchkort@epassi.se
Våra öppettider är måndag-fredag kl. 08:30-17.00.
Öppettiderna kan komma att ändras på grund av helgdagar och utbildningsdagar.
Telefonnummer: 08-555 172 20
Integritetspolicy Friskvård & Måltid
Integritetspolicy & allmänna villkor Lunchkort
Kortrestriktioner 3D Secure FX valutaomräknare
Detta Visa-kort är utfärdat av Enfuce i enlighet med licens från VISA Europe Limited. Enfuce är vederbörligen auktoriserad och reglerad av den finska finansinspektionen som ett betalningsinstitut för elektroniska pengar enligt lagen om finansinstitut från 1994. Företagsregistreringsnummer 2992502-3.