Lunchförmånen – Hur användes den 2021 & vilka trender finns 2022?

Skriven av Admin

Av förklarliga skäl förändrades användandet av lunchförmånen under pandemin. Allt fler befann sig i sina hemmamiljöer, och antalet luncher med kollegor i anslutning till kontoret minskade därmed drastiskt. Som leverantör av lunchförmånen har vi kunnat se att beteendet hos våra användare förändrades under pandemin. Men hur ser användandet av lunchkortet ut så här en bit in på år 2022, nu när allt fler återvänder till kontoret? 

lunch-box

Värdet av en lunchpaus består. 

När vi tittar på användningen av lunchförmånen 2021 så kan vi se en viss förändring vad gäller tiden på dygnet när lunchkortet användes. Det handlar då framförallt om att fördelningen av inköp spridit sig över dygnet, men det var trots allt fortsatt vid lunchtid (kl 11-13) som de flesta av köpen gjordes med lunchkortet. Detta tyder i sin tur dels på djupt rotade vanor hos våra lunchkortsanvändare, dels att det finns en etablerad uppskattning och ett värde i att byta miljö vid lunch. 

”Ser man till storleken på snittköpet var det stabilt under 2021. Även om snittköpet har ökat generellt och är mer utspritt över hela dygnet, så kan vi se att snittköpet över lunchtid låg på 105 kr - vilket är en väldigt liten ökning från föregående år”, säger Andreas Feiring, Merchant Manager Lunch, på Epassi Sweden. 

Nya inköpsställen hittades under 2021. 

Det är när vi ser till statistiken över våra mest populära inköpsställen under 2021 som vi kan se en tydligare förändring kring våra lunchvanor. Det var nämligen flertalet matbutiker som låg i topp, vilket visar på att allt fler användare har funnit nyttan i att använda lunchkortet till inhandling av råvaror istället. Allt fler valde alltså att tillaga sin mat på egen hand hemma och använde inte enbart sitt lunchkort vid restaurangbesök. 

Vi kan även se att allt fler användare upptäckte möjligheten att använda sig av sin lunchförmån för att beställa hem lunch med hjälp av olika matleveranstjänster. Både när det kommer till tjänster så som Foodora för leverans av restaurangmat men även av tjänster så som Mathem för att beställa hem råvaror. 

Hur ser lunchtrenden ut så här långt in på 2022? 

Vi kan se att matbutiker och Foodora fortsätter vara populära alternativ under 2022, vilket indikerar att pandemins nya rutiner hjälpt många att få upp ögonen för alternativa lunchmöjligheter. Men trots detta kan vi ändå urskilja en viss trend i att man nu allt mer återgår till de lunchvanor som fanns innan pandemin. 

”Även om handeln är fortsatt hög hos matbutiker och Foodora, så kan vi nu börja se en minskning jämfört med samma period förra året. Samtidigt är snittpriserna hos respektive handlare nästan desamma som föregående år, vilket tyder på att allt fler använder lunchförmånen till klassiska restaurangbesök. Men ännu är vi knappt halvvägs in i 2022. Vi ser fram emot att se hur våra användare fortsätter att nyttja lunchförmånen under 2022”, avslutar Andreas på Epassi Sweden. 

Om lunchförmånen:

Lunchförmånen är en kvarleva från 1970-talet då Svenska staten valde att skattesubventionera lunchförmånen för att uppmuntra svenskarna att äta ett lagat mål mitt på dagen på restaurang. Då förmånen var skattesubventionerad såg många företag nyttan i att kunna erbjuda och uppmuntra sina anställda att ta sig tid till en ordentlig lunchrast. Skattesubventionen lyftes dock 1991, men förmånen fortsätter att vara en uppskattad personalförmån hos såväl anställda som arbetsgivare.

Läs mer om Epassikortets historia. 

 

Vill du veta mer om Epassis lunchförmån och hur vi på Epassi kan stötta dig i ditt arbete med att skapa en attraktiv arbetsplats? Fyll i vår intresseanmälan så berättar vi mer!

 

Intresseanmälan.

 

Ämnen:Lunchförmån

Dela inlägg:

Tidigare inlägg: