Yoga för alla

Yoga gick snabbt från att skeptiskt ses som österländskt flum till att bli en av våra mest populära träningsformer, med positiva resultat som backas upp av forskning. En orsak till den här framgången är att yoga är en mångsidig aktivitet med flera bottnar. Här kombineras fysisk aktivitet med mental träning och återhämtning, vilket gör yogan till en unik helhetsträning för både fysisk och psykisk hälsa. I dessa tider med för mycket stillasittande och höga stressnivåer har yogan lyckats samla allt det vi behöver som mest för att må bra i en träningsform. Kan det bli bättre?

Här ska vi kika på vad det är som är så bra med yoga, hur det påverkar vår kropp och vårt sinne samt vilka olika typer av yoga det finns och för vem det passar. Vad du än har för behov finns det en yogaform för dig.

Därför är yoga en effektiv träning som passar alla

Yoga kombinerar både fysisk träning, andning, fokus och avslappning. Det gör att den ger väldigt många olika positiva effekter. Här är några av vinsterna med att börja med yoga:

  • Yoga bygger styrka och smidighet. Yoga går ut på en mängd olika rörelser och positioner, både statiska och dynamiska, som involverar hela kroppen. Alla delar får jobba och drar nytta av övningarna. Att yogan är så mångsidig och omfattande gör att det är lätt att bygga upp både styrka och rörlighet i hela kroppen. Det ger i sin tur bättre hållning och balans samt en smidigare och tåligare kropp med minskad risk för belastningsskador och värk.

  • Yoga minskar stressen. Långvarig och återkommande stress är en av de stora hälsobovarna i dag. All fysisk aktivitet gör oss mer stresståliga eftersom kroppen blir bättre på att stabilisera stresshormoner när vi rör på oss regelbundet. Utöver det tillkommer även de positiva effekterna av avslappningen, som sänker nivåerna av stresshormonet kortisol, samt av djupandningen som aktiverar det parasympatiska nervsystemet som skapar lugn i kroppen och sänker blodtrycket.

  • Yoga är bra för hjärtat. De fysiska övningarna ger en ökad blodcirkulation och ett lägre blodtryck, vilket är bra för hjärthälsan. Andningsövningarna och avslappningen har en stressreducerande effekt på nervsystemet och minskar stressens skadliga effekter på kroppen och hjärtat betydligt.

  • Yoga är bra för magen. Vår matsmältning påverkas av både andning och rörelse. Yoga ger tarmarna både stimulans och rörelse, likt massage. Dessutom påverkar stress matsmältningen negativt (kroppen tror att den är i fara, och nedprioriterar matsmältningen), så även yogans stressreducerande effekt är bra för både mage och tarmar.

  • Yoga förbättrar koncentrationen. Rörelserna och andningen i yoga kräver mycket fokus och närvaro samt är ett sätt att träna upp sin koncentrationsförmåga. Studier vid American College of Sports Medicine har visat att så lite som bara åtta veckors yogaträning har en märkbar effekt i form av bättre koncentration och motivation samt minskad oro och ångest.

  • Yoga har en antidepressiv effekt. Fysisk aktivitet, andning och avslappning har alla bevisade positiva effekter på depression. Att yoga kombinerar alla de faktorerna gör att den har visat sig vara lika effektiv som läkemedel och terapi vid mild till måttlig depression. Yogan är alltså ett bra komplement till behandling mot depression.

  • Yoga är bra för sömnen. Fysisk aktivitet i kombination med avslappning sänker stressen, ger ett inre lugn och leder till att vi sover bättre. En god sömn leder i sin tur till ytterligare minskad stress och en bättre allmänhälsa. Yoga har visat sig ha så positiv inverkan på sömnen att studier vid Harvard Medical School visar att det är en effektiv behandlingsform mot sömnlöshet.

  • Yoga är ett bra sätt att lära känna sin kropp och är en inkörsport till vidare träning. Yoga handlar mycket om att komma i kontakt med och att lära känna sin egen kropp. Man börjar inse vilken kapacitet man verkligen har samt får ett högre fysiskt och psykiskt självförtroende. Yogan är också en perfekt nybörjarträning för de som känner sig osäkra eller tveksamma till att börja med att springa, gå på gym eller att lyfta vikter. Yogan ses som snällare och steget till att börja är mindre jämfört med många andra träningsformer. När man väl inser sin förmåga och blir kompis med sin kropp är det lättare att gå vidare till andra träningsformer.

  • Yoga gör att utövaren blir närvarande i vardagen. Yogaövningar bygger på synkroniserad andning och rörelse. Det kräver full närvaro och att man verkligen fokuserar på sin kropp och på sina inre resurser i stunden. Det här gör att utövaren lär sig att lättare koppla bort intryck, vilket leder till ett mer balanserat och närvarande liv i stort. De som tränar yoga brukar säga att de tränar på att äga ögonblicket.

  • Yoga passar alla. Det finns många olika former av yoga och det finns en variant som passar alla oavsett kön, ålder eller fysiska förutsättningar. Övningarna kan dessutom anpassas så att det även går att träna vid sjukdom eller skada. Det är inte ovanligt att till exempel dansare eller idrottsmän med skador använder yoga som en del av sin rehabilitering och för att behålla formen medan skadan läker.

Olika typer av yoga

En av anledningarna till varför yoga har växt så mycket i popularitet är att den finns i många varianter. Oavsett om man söker sig till yogan för att bygga upp styrka, få avslappning, få en bättre andning, rehabilitera en skada eller bara bli rörligare och smidigare, finns det minst en passande yogaform. Här hittar du olika yogaformer och en som garanterat kommer att passa just dig. 

Så kommer du igång med yogan

När du har hittar den yogaform som du känner är rätt för dig, eller som du vill prova på, går du bara in på vår sökfunktion och letar efter en yogastudio nära dig. Vi har över över tusen leverantörer som erbjuder yoga så chansen är stor att du hittar något som passar just dig.

Det går även att träna yoga online. Det gör att du kan träna yoga vart du än befinner dig.