Träna hemma – håll dig aktiv under distansarbetet.

Skriven av Admin

Pandemin håller sig envist kvar och rekommendationen att jobba hemma gäller fortfarande. Men oavsett var man befinner sig är det viktigt att inte glömma bort träningen och den dagliga fysiska aktiviteten. Många tenderar nämligen att röra sig allt mindre vid hemarbete, inte minst när det gäller längre perioder, vilket bland annat påvisats i en studie från Mälardalens högskola. Här är några enkla tips på hur du håller dig fysisk aktiv under distansarbetet! 

trana hemma

Ur hälsosynpunkt rekommenderar WHO att du åtminstone bör få in minst 150 minuter träning av måttlig intensitet eller 75 minuter av mer intensiv aktivitet varje vecka. Men du kan naturligtvis göra en kombination av båda, välj det som passar dig och din vardag.

Ta korta aktiva pauser.

Ge plats åt korta inslag av fysisk aktivitet för att samla ihop till de veckovisa rekommendationerna. Hoppa hopprep, repetera utfallsteg, testa olika varianter av burpees eller utmana dig själv i plankan. Även att dansa, leka med barn och hushållssysslor så som städning och trädgårdsarbete är andra sätt att hålla sig aktiv hemma. Spana in några enkla tips på kroppsviktsövningar längre ned på sidan. 

 

Träna online.

 

Du behöver inte gå hemifrån för att kunna ta del av ett träningspass, det finns mängder av alternativ online. Onlineutbudet erbjuder allt från intensiva pass till enklare träning – det finns något för alla smaker och dagsformer. Kika gärna efter något som passar just dig bland våra friskvårdsleverantörer. 

 

Variera mellan att stå och sitta.

 

Minska din stillasittande arbetstid genom att stå upp när du har möjlighet. Helst bör du sträva efter att avbryta sittande tid var 30:e minut. Kanske har du tillgång till ett stå-anpassat skrivbord eller någon annan lösning för variation. Ett enkelt tips är att använda sig av strykbrädan för att få till ett ståbord om du inte har ett höj-och-sänkbart skrivbord. Det viktigaste är att du hittar en bra balans - kom ihåg att ett passivt långvarigt stående kan vara lika illa som ett passivt långvarigt sittande. 

 

Promenera.

 

Även i små utrymmen kan du stega runt för att hålla igång kroppen. Försök till exempel att gå runt i ditt hem under tiden du tar ett jobbsamtal, istället för att sitta ner. Om du har möjlighet är det naturligtvis att föredra att du kombinerar en promenad med en nypa frisk luft och dagsljus. Föreslå att omvandla något av dina digitala möten till en “walk and talk”, perfekt för att blanda nytta och nöje när du inte behöver se eller visa något på en skärm. 

 

Fyll på med näring.

För en balanserad hälsa är det, förutom fysisk aktivitet, även viktigt att äta hälsosamt och att hålla en bra vätskebalans. Drick gärna vatten istället för sötade drycker, se också till att få i dig mycket frukt och grönsaker. Behöver du vägledning för vad som är rätt för just dig? Då kostrådgivning är godkänt för friskvårdsbidrag har vi flertal leverantörer som kan guida dig i rätt riktning.  

 

Enkla kroppsviktsövningar du kan göra hemma.

 

Mage:

  • Sit-ups.
  • Cykelcrunches.
  • Fällkniv.

Ben:

  • Squats.
  • Jägarvila.
  • Utfall.

Armar:

  • Armhävningar.
  • Dips på stol.
  • Vandrande planka.

Kondition:

  • Burpees.
  • Höga knän.
  • Utfallshopp.
Ämnen:Friskvård

Dela inlägg:

Tidigare inlägg: